søndag 10. oktober 2010

Jeg - en medielærer

Torsdag besøkte vi som skal ut i praksis på Volda videregående, Media og Kommunikasjonsklassene VG2 og VG3. Jeg var veldig spent i forkant av besøket på hvordan elevene og klassene var og hvordan de arbeidet. I etterkant av besøket var jeg betydelig lettet og sank skuldrene flere hakk. Elevene var voksnere enn forventet og engasjerte i det arbeidet de jobbet med. Miljøet var helt annerledes enn på ungdomsskolen, hvor vi var i observasjonspraksis. Noe som så klart burde være forventet siden elevene er eldre, men jeg ble allikevel svært positivt overrasket. Miljøet var mye modnere og elevene var lette å prate med. Det var veldig interessant og diskutere fag med dem, og se noe av det de arbeidet med.

Samtidig ble jeg overrasket over hvor høyt nivå elevene var på. Mye av arbeidet jeg så, var så imponerende at jeg ble en tanke bekymret for om jeg i det hele tatt har noe å lære dem. Så jeg tror det blir en liten utfordring å ikke la det bli en bekymring.

Jeg ser også på det å plutselig være autoritær, som en utfordring. Å plutselig være den "voksne" i klasserommet og kjenne litt på kroppen hvordan det er å være ansvarlig for elever, og at jeg må tenke meg om hva jeg sier og hvordan jeg sier det.

På en annen side gleder jeg meg mye til å tilbringe de neste fem ukene sammen med alle disse elevene og se hva de jobber med og hvordan de jobber. Det blir spennende å få oppleve lærerrollen litt i praksis og finne ut om det er noe for meg eller ikke.

Jeg gleder meg også til å se hvordan det er å lære bort noe jeg kan og synes er interessant, til andre som kanskje synes det er like spennende som jeg gjør.

Jeg gleder meg til å få prøve meg som MK-lærer, og  tror det vil bli fem utfordrende og spennende uker!

1 kommentar:

  1. Et fint innlegg der du nevner samme følelsene som de fleste deler første dagen. Dette var slik jeg selv følte det under praksisen.

    Det er bra med en slik god følelse når man begynner med praksis, det lover godt for praksisperioden.

    SvarSlett