I forbindelse med observasjonspraksisen i en uke på ungdomsskolen, var oppgaven i mediedidaktikk og se på IKT-bruken i klassen.
Fagene jeg observerte undervisningen i var musikk, samfunnsfag, engelsk og gym. I de tre 10.-klassene jeg observerte var det svært lite IKT-bruk. Den eneste formen for IKT-bruk i klasserommet, var da læreren brukte en datamaskin til powerpoint og youtube, i forbindelse med undervisningen. Utenom det var det ikke noe bruk av IKT.
Dette er noe jeg regner med vil være svært annerledes i den videregående skolen, hvor jeg skal ha neste praksis. Det blir spennende å se på ulikhetene mellom ungdomsskolen og den videregående skolen.
Du opplevde mye det samme som meg, jeg ble også overrasket over manglende IKT-bruk i undervisningen, og kanskje spesielt overraskende var det for oss som tar MK-spesialisering. Men har du spekulert på hvorfor? Jeg tror det handler om manglende kunnskap, men også mangelen på utstyr!
SvarSlettHer er et eksempel på hvordan det kanskje kan gjøres: http://www.youtube.com/watch?v=aP4fWMLofvo